Sunday, July 25, 2010

Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran

LANGKAH/

MASA

KANDUNGAN

AKTIVITI PENGAJARAN

DAN PEMBELAJARAN

KAEDAH/

STRATEGI

PENGAJARAN/

BBM/

NILAI /KBKK

GURU

PELAJAR

Langkah 1:

Set Induksi

(5 minit)

Mengimbas

kembali

pembelajaran

lepas

Guru mengarahkan

pelajar duduk

dalam bentuk

bulatan dan

menunjukkan

bahan 3D

yang dibawa



Guru bertanya

pelajar dan

meminta mereka

mengaitkan bahan

3D dengan

pembelajaran

lepas



Guru menggalakkan

pelajar untuk

mengimbas

kembali

mengenai

mencari min

bagi data tidak

terkumpul



Pelajar memberi

perhatian terhadap

bahan 3D yang

disediakan



Pelajar berbincang

antara mereka

mengenai bahan

3D yang

dipamerkan

kepada

mereka di

dalam kelas



Pelajar mengimbas

kembali

pembelajaran lepas

dan berupaya

untuk mencari

min bagi

data tak terkumpul

Kaedah :

Perbincangan



Strategi:

Soal jawab,

bahan 3D



BBM:

Papan putih,

Pen marker



KBKK:

Membuat refleksi

dan mengimbas

kembali

Nilai:

Menjana idea,

kerjasama

Langkah 2:

Pembangunan

Instruksional

(15 minit)

Mencari

frekuensi bagi

setiap selang

kelas



Mencari titik

tengah bagi

setiap selang

kelas



Mencari nilai

min

menggunakan

formula

Guru mengarahkan

pelajar untuk

mencari frekuensi

bagi setiap

selang kelas



Guru meminta

pelajar mencari

titik tengah bagi

setiap selang

kelas berdasarkan

pengetahuan yang

diperolehi daripada

subjek Matematik

Tingkatan 4.



Guru memberi

latihan untuk

mengukuhkan lagi

pemahaman pelajar

dan membenarkan

pelajar untuk

memberi respon

terhadap soalan

yang diberikan



Guru bertanya

pelajar mengenai

cara untuk

mendapatkan min

bagi data

terkumpul yang sedia ada



Pelajar memberikan

sepenuh perhatian

kepada penerangan

guru



Pelajar membuat

latihan di dalam

buku teks.



Pelajar

mengaplikasikan

formula di dalam

contoh yang

ditunjukkan

oleh guru

di dalam kelas



Pelajar

menggunakan

kalkulator untuk

menyelesaikan

masalah

Kaedah:

Pengajaran

Strategi:

Penerangan,

Bahan 3D

dan latihan

BBM:

Papan putih,

kalkulator

saintifik

KBKK:

Menjana idea

Nilai:

Kerjasama,

tumpuan

dan perasaan

ingin mencuba

Langkah 3:

Aktiviti

(15 minit)

Memberikan

latihan aktiviti

kepada pelajar

Guru meminta

pelajar membentuk

kumpulan yang

terdiri daripada

lima orang



Guru memberikan

lembaran kerja

kepada setiap

kumpulan



Setiap kumpulan

diberikan masa

selama 5 minit

untuk

menyelesaikan

masalah yang

diberi



Setiap kumpulan

akan menghantar

seorang wakil

untuk

membentangkan

hasil

kerja kumpulan



Guru akan

menilai jawapan

dan membuat

pembetulan

secara terus

sekiranya

terdapat kesilapan



Guru akan

memberi pujian

kepada kumpulan

pelajar yang

berjaya menjawab

dengan betul dan

menggalakkan

pelajar

yang membuat

kesilapan supaya

tidak

berputus asa.

Pelajar diberikan

tugasan untuk

diselesaikan secara

bekerjasama dalam

kumpulan



Pelajar melakukan

aktiviti

Kaedah:

Perbincangan

Strategi:

Soal dan jawab

BBM:

Kertas soalan.

KBKK:

Menjana Idea

Nilai:

Kerjasama,

keyakinan

diri, bersedia untuk

mencuba

Langkah 4 :

Kesimpulan

(5 minit)

Merumuskan

pembelajaran

yang telah

dipelajari

Guru meminta

pelajar untuk

merumuskan

apa yang telah

dipelajari

Pelajar memberi

tindak balas

terhadap

apa yang telah

mereka pelajari

Kaedah:

Perbincangan

Strategi:

Soal dan jawab

BBM:

Papan putih, pen

marker

KBKK:

Mengimbas

kembali

dan membuat

rumusan

Nilai:

Kerjasama,

bersedia

untuk mencuba

2 comments:

  1. Salam..apa yang dapat dilihat, guru kurang memainkan peranan di dalam kelas, ini bermaksud pengajaran anda lebih kepada pemusatan pelajar dan guru kurang berperanan.Oleh itu, adakah anda berpendapat pengajaran seperti ini akan memberi kesan yang positif serta seimbang kepada pelejar dan kenapa?

    ReplyDelete
  2. pendapat saya,pengajaran yang berpusatkan pelajar adalah baik,dan seharusnya guru perlu mengubah gaya pembelajaran yang hanya berpusatkan guru sahaja kepada berpusatkan pelajar.namun hendaklah difahami bahwa guru sebagai fsilattor yang mengawal pelajar dan bukan pelajar dibiar tanpa bimbingan.tetapi,guru perlu bijak memilih gaya pembelajaran mengikut topik pengajaran.tidak semua subtopik perlu berpusatkan pelajar.

    ReplyDelete