LANGKAH/ MASA | KANDUNGAN | AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | KAEDAH/ STRATEGI PENGAJARAN/ BBM/ NILAI /KBKK | |
GURU | PELAJAR | |||
Set Induksi (5 minit) | Mengimbas kembali pembelajaran lepas | Guru mengarahkan pelajar duduk dalam bentuk bulatan dan menunjukkan bahan 3D yang dibawa
pelajar dan meminta mereka mengaitkan bahan 3D dengan pembelajaran lepas
pelajar untuk mengimbas kembali mengenai mencari min bagi data tidak terkumpul
| Pelajar memberi perhatian terhadap bahan 3D yang disediakan
antara mereka mengenai bahan 3D yang dipamerkan kepada mereka di dalam kelas
kembali pembelajaran lepas dan berupaya untuk mencari min bagi data tak terkumpul | Kaedah : Perbincangan
Strategi: Soal jawab, bahan 3D
BBM: Papan putih, Pen marker
KBKK: Membuat refleksi dan mengimbas kembali Nilai: Menjana idea, kerjasama |
Pembangunan Instruksional (15 minit) | frekuensi bagi setiap selang kelas
tengah bagi setiap selang kelas
min menggunakan formula | pelajar untuk mencari frekuensi bagi setiap selang kelas
pelajar mencari titik tengah bagi setiap selang kelas berdasarkan pengetahuan yang diperolehi daripada subjek Matematik Tingkatan 4.
latihan untuk mengukuhkan lagi pemahaman pelajar dan membenarkan pelajar untuk memberi respon terhadap soalan yang diberikan
pelajar mengenai cara untuk mendapatkan min bagi data terkumpul yang sedia ada
| sepenuh perhatian kepada penerangan guru
buku teks.
mengaplikasikan formula di dalam contoh yang ditunjukkan oleh guru di dalam kelas
menggunakan kalkulator untuk menyelesaikan masalah | Pengajaran Strategi: Penerangan, Bahan 3D dan latihan BBM: Papan putih, kalkulator saintifik KBKK: Menjana idea Nilai: Kerjasama, tumpuan dan perasaan ingin mencuba |
Aktiviti (15 minit) | latihan aktiviti kepada pelajar | pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada lima orang
lembaran kerja kepada setiap kumpulan
diberikan masa selama 5 minit untuk menyelesaikan masalah yang diberi
akan menghantar seorang wakil untuk membentangkan hasil kerja kumpulan
menilai jawapan dan membuat pembetulan secara terus sekiranya terdapat kesilapan
Guru akan memberi pujian kepada kumpulan pelajar yang berjaya menjawab dengan betul dan menggalakkan pelajar yang membuat kesilapan supaya tidak berputus asa. | tugasan untuk diselesaikan secara bekerjasama dalam kumpulan
aktiviti | Perbincangan Strategi: Soal dan jawab BBM: Kertas soalan. KBKK: Menjana Idea Nilai: Kerjasama, keyakinan diri, bersedia untuk mencuba |
Kesimpulan (5 minit) | pembelajaran yang telah dipelajari | pelajar untuk merumuskan apa yang telah dipelajari | tindak balas terhadap apa yang telah mereka pelajari | Perbincangan Strategi: Soal dan jawab BBM: Papan putih, pen marker KBKK: Mengimbas kembali dan membuat rumusan Nilai: Kerjasama, bersedia untuk mencuba |
Sunday, July 25, 2010
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Salam..apa yang dapat dilihat, guru kurang memainkan peranan di dalam kelas, ini bermaksud pengajaran anda lebih kepada pemusatan pelajar dan guru kurang berperanan.Oleh itu, adakah anda berpendapat pengajaran seperti ini akan memberi kesan yang positif serta seimbang kepada pelejar dan kenapa?
ReplyDeletependapat saya,pengajaran yang berpusatkan pelajar adalah baik,dan seharusnya guru perlu mengubah gaya pembelajaran yang hanya berpusatkan guru sahaja kepada berpusatkan pelajar.namun hendaklah difahami bahwa guru sebagai fsilattor yang mengawal pelajar dan bukan pelajar dibiar tanpa bimbingan.tetapi,guru perlu bijak memilih gaya pembelajaran mengikut topik pengajaran.tidak semua subtopik perlu berpusatkan pelajar.
ReplyDelete